„Wyzwolenie”

Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie
23 listopad 2017
Wyspiański czytany na nowo.
„Wyzwolenie” uznawane jest za jeden z najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych do wystawienia polskich utworów dramatycznych.To wielki traktat o teatrze, patriotyzmie i poszukiwaniu własnego ja, przez Wyspiańskiego pisany przecież specjalnie na Dużą Scenę Teatru im. Słowackiego w Krakowie. Nowej interpretacji sztuki podjął się Radosław Rychcik – niezwykle odważny, przewrotny, ale i bardzo przenikliwie czytający klasykę reżyser młodego pokolenia. Jego przeniesione w świat amerykańskiej popkultury „Dziady” z Teatru Nowego w Poznaniu są jedną z najważniejszych (i często nagradzanych) reinterpretacji klasyki, jakie miały miejsce w ostatnich latach na polskich scenach. Czy jego „Wyzwolenie” będzie świeże, bezczelne, i nowatorskie, ale jednocześnie mądre i głębokie – a więc współbrzmiące z zamierzeniami Wyspiańskiego, który w tym samym miejscu wystawiał prapremierę tego tekstu w 1903 roku?

Czy wyzwolenie zawsze wiąże się ze śmiercią? To szukanie prawdy w sobie, podróż do najgłębszych poziomów swojej podświadomości. Co właściwie znaczy „wyzwalać”? Przywrócić wolność, niezależność? Uwolnić z czegoś krępującego ruchy, spowodować nagłe uzewnętrznienie się? Pozbyć się jakichś cech, uczuć? Jest to na pewno doświadczenie oczyszczające. Podobnie jak wizyta w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau. Przed rozpoczęciem prób, z całym zespołem, właśnie tam pojechaliśmy. Konfrontacja z miejscem Zagłady poruszyła nas, obudziła głębokie emocje, dała początek kolejnym pytaniom na temat życia, śmierci i dokonywanych przez nas wyborów. Akcja dramatu toczy się w szkole, główną osią fabularną „Wyzwolenia” jest „próba do spektaklu pt. „Polska Współczesna” oraz konflikty związane z ową próbą. Edukacja, klasa szkolna, wolnomyślicielskie lekcje, relacja uczeń-nauczyciel, muzyka wyrażająca wolę serc. Sięgamy do teatru zagłady. To wszystko łączy się w impresje, które dają przebłysk innego świata. Może właśnie świata, który siedzi w nas, zamknięty i czekający, by go wyzwolić. -  Radosław Rychcik.

Transmisja spektaklu: 23 listopad godz.10.00
Spektakl dla widowni gimnazjalnej i licealnej.



Fot. Teatr im.J. Słowackiego w Krakowie
Adaptacja i reżyseria: Radosław Rychcik
Asystent reżysera:
Agata Pisiewicz
Scenografia i kostiumy:
Anna Maria Karczmarska
Asystent scenografa:
Anna Adamiak
Muzyka:
Piotr Lis, Michał Lis
Multimedia:
Piotr Lis, Michał Lis
Choreografia:
Jakub Lewandowski
Asystent choreografa: Justyna Masłowska
Reżyseria światła:
Radosław Rychcik
Konsultacje wokalne:
Halina Jarczyk
Inspicjent:
Agata Schweiger
Obsada:

Konrad: Rafał Dziwisz
Reżyser, Maska 2, Maska 7: Marcin Sianko
Chór uczniów:
Zosia, Maska 12, Maska 4, Głos 6 : Karolina Kamińska
Kasia, Głos 9: Karolina Kazoń
Marysia, Głos 4: Katarzyna Zawiślak-Dolny
Urszula, Maska 10, Maska 11, Głos 5: Pola Błasik
Hanka, Głos 8: Natalia Strzelecka
Anka, Głos 3: Ewelina Przybyła
Franek, Głos 7: Antoni Milancej
Tomasz, Głos 2: Krzysztof Piątkowski
Jan, Głos 1: Rafał Szumera
Hołysz: Maciej Jackowski
Starzec, Przodownik, Maska 5, Maska 9: Feliks Szajnert
Kaznodzieja, Mówca, Ojciec: Tomasz Międzik
Karmazyn, Syn, Samotnik: Tomasz Augustynowicz
Harfistka, Maska 3: Agnieszka Judycka
Prezes, Prymas: Marta Konarska
Wróżka, Maska 15, Maska 16: Marta Waldera
Tancerze: Justyna Masłowska, Dorota Wacek, Kasia Pawłowska, Natalia Dinges, Dominika Wiak, Krystian Łysoń, Oskar Malinowski, Aleksander Kopański, Grzegorz Łabuda
Reżyser Radosław Rychcik o „Wyzwoleniu”

Inne spektakle

31
październik2018
Nabór spektakli do Przeglądu trwa!
Nabór spektakli do Przeglądu trwa!

Do 31 października czekamy na Wasze realizacje teatralne!

Zobacz więcej
21
czerwiec2018
„Bajki robotów” Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku
„Bajki robotów” Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku

Roboty opowiadają o kosmosie i działających w nim siłach. Spektakl oparty o twórczość Stanisława Lema, który o przyszłości wiedział prawie wszystko.

Zobacz więcej